Меню
Устрій яхти
Устрій яхти

Устрій яхти

Бажання комфортно переміщатися водною гладдю, швидше за все, зародилися одночасно з людством. Спочатку був винайдений човен, і лише згодом до нього прикріпили вітрило. Для торгівлі, рибальства та відкриття нових земель почали споруджувати великі кораблі, однак, у морі пірати грабували ці кораблі, і тоді почали будуватися яхти як засіб для патрулювання прибережних територій та захисту від піратів.

Орієнтовно до середини XX століття яхтові судна були виключно вітрильними, проте з розвитком нових технологій та науково-технічного процесу паралельно із класичними яхтами почали з'являтися моторні моделі.

Для комфортної подорожі морською та річковою гладдю бажано мати уявлення як влаштована моторна яхта, або вітрильник, в принципі їх конструкції мало чим відрізняються. У цій статті спробуємо розібратися з конструкцією яхт, а також з яхтовою термінологією.

Ключові частини влаштування яхтових суден

Так як сучасний вітрильний яхтовий човен є істотно непростим виробом великої кількості інноваційних технологій, спробуємо розібратися по частинам з влаштуванням вітрильних і моторних суден. Устрій моторної та вітрильної яхти приблизно однаковий. Яхтове судно складається з кількох частин, до яких належать:

  • Корпус судна.
  • Вітральне озброєння.
  • Рульове перо. Призначенням пера керма є утримання човна на необхідному курсі. У деяких яхтах є два пера.
  • Плавник. Крило, що знаходиться під водою та протидіє дрейфу, а також реалізує підйомну силу. Плавники існують важкі та легкі. Тяжкий плавник має баласт і здійснює додаткову процедуру – протидію перекиданню. Деякі довгі і вузькі яхтові човни не мають плавників, їх функції виконує безпосередньо корпус.

Корпус яхти

Призначенням корпусу є створення водовмісності та надання іншим частинам судна точок закріплення, а також забезпечення необхідної жорсткості та збереження форми. Устрій корпусу яхти створено таким чином, що цей каркас захований за зовнішньою водонепроникною обшивкою, що надає човну механічної міцності. Корпус складається із трьох частин:

  • Борт.
  • Палуби.
  • Транець.

Борти складаються з частин, що знаходяться над водою та під водою. Корпусна частина всіх плавальних засобів поділяється на три зони – корма, мідель та ніс (задня, середня та передня зони). Зверху корпусна частина закривається палубою, яка оберігає човен від надходження води.

Палуба є настилом, що закриває нижні приміщення. Передня зона палуби називається баком, а задня – ютом. У палубній частині здійснюються поглиблення, які називаються кокпіти, де розташовується команда. Кокпіти бувають відкритими та закритими. Кокпіт, який закритий, як правило, розташовується над ватерлінією, облаштовуючись зливами. У ситуації потрапляння води вона зливається через дані зливи за борт.

Транець є корпусною частиною, яка з'єднує борти із задньою частиною. Устрій яхти здійснюють таким чином, що транец часто виконує ряд функцій, наприклад, іноді на транці здійснюють установку трапа, палубної частини для купання та інше.

Над палубою знаходиться рубка, в якій здійснюється керування судном. У крейсерських яхтах рубки досить пристойних розмірів та оснащені достатньою кількістю керуючих органів, а на гоночних яхтах рубки обладнують малих розмірів для зниження загальної ваги та опору вітру.

Поперечними перегородками корпусна зона човна поділяється на окремі приміщення – відсіки. Відсіки можуть бути житловими, а також нежитловими, призначеними для збереження запасів та пристроїв судна.

Житлові приміщення на судні називаються каютами. Залежно від розмірів судна, кают може бути різна кількість та різного призначення. Також, тут розміщуються камбуз (кухня) та гальюн (туалет). На великих судинах у гальюні може бути встановлений душ.

Устрій яхти вітрильної виготовлено так, що під каютами розташовується трюм, на його підлогу стеляться спеціалізовані настили - пайол або слань. Нижче корпусу розташовується кіль, бульб та рульове перо. Кіль призначається для опору бічного зносу, а бульб потрібен для того, щоб запобігати перекиданню судна, зміщуючи його центр тяжкості. Рульове перо призначене для керування судном.

Вітрильне оснащення

Вітрильне оснащення необхідне для того, щоб організувати тягу, використовуючи вітер, та переміщуючи судно у необхідному напрямку. Облаштування вітрильної яхти ключовими частинами вітрильного озброєння поділяється на:

  • Вітрило.
  • Рангоут.
  • Такелаж.

Вітрило є ключовим рушієм яхти. Однак, яхтовий човен не завжди рухається завдяки вітрилу. Є у яхтових човнів і додатковий двигун - це дизельний або бензиновий двигун. За допомогою двигуна судно переміщується в безвітряну погоду, проти вітру, якщо в цьому є потреба, а також при маневруванні у портах і акваторіях, де є заборона або немає можливості застосування вітрильного полотна.

Вітрила поділяються на:

  • Основні. Вони використовуються у звичайному плаванні.
  • Додаткові. Дані вітрила, часто, використовуються в яхтових перегонах.
  • Штормові. Застосування цього виду вітрил зрозуміло з назви.

Яхта, устрій якої передбачає одну щоглу, як правило, призначається для прогулянок у прибережній частині, і на такі судна встановлюються вітрильні полотна типу «Бермудський шлюп». Дані вітрильні полотна активно використовуються на спорт-яхтах і катамаранах.

Рангоут є комплексом всіх складових вітрильного озброєння, які служать для зміцнення та несення вітрильного полотна. До рангоуту відносяться:

  • Спінакер-гік. Він є по суті рангоут, лише для спинакера (специфічне легке, але велике вітрильне полотно).
  • Щогла з краспицями.
  • Гік. Це горизонтальна балка, закріплена однією частиною (п'ятою) до щогли. Структура закріплення п'яти завдяки вертлюгу дозволяє гіку переміщатися як вертикально, так і горизонтально.
  • Гафелі, реї та ін.

Щогла є структурою, що закріплюється вертикальним чином до корпусної частини судна на спеціалізованій подушці. Вона називається степсом. Верхня частина щогли називається топ, а нижня частина називається шпор.

Такелаж є всією оснасткою, що призначається для закріплення рангоуту, а також для того, щоб управляти вітрилами. Його можна розділити на стоячий та біжучий. Стоячий здійснює розчалку та підтримку рангоуту. До стоячого такелажу відносяться ванти, форштаг та ахтерштаг. Ванти – це оснащення, призначене для поперечної розчалки щогли. Ванти поділяються на основні та верхні. Форштаг та ахтерштаг гарантують стійке функціонування щогли в діаметральній площині.

Біжучий такелаж призначається для встановлення та прибирання вітрильного полотна та рангоуту. Також, такелаж, що біжить, здійснює управління і регулювання вітрилом, і застосовується для установки прапорних або сигнальних знаків. На бермудському шлюпі два ключові типи біжучого такелажу – фали та шкоти. Фали призначені для підйому вітрильного полотна або елементів рангоуту. Шкоти необхідні для управління парусним полотном чи рухомим рангоутом.

Навігація на вітрильній яхті

Власники яхтових човнів не завжди можуть собі уявити методи навігації. При цьому сучасний моряк є електронним навігатором. Устрій сучасної вітрильної яхти в даний час забезпечується великою кількістю засобів, і сьогодні яхтові судна оснащені великою кількістю навігаційних пристроїв, включаючи глобальну систему визначення положення, радіоапаратуру та інші пристрої.

Встановлення даних пристроїв навігації залежить від класу вітрильного яхтового човна. Також, можна користуватися різними програмними застосунками, які призначені для комп'ютерної техніки та смартфонів, вони визначають маршрут, відстежують погоду, а також стежать за трафіком.

Кількість програмних застосунків дозволяє капітанам мати швидкий доступ до інформації, яка може надати конкуренцію апаратним засобам судна. Використання програмного забезпечення дуже зручне, тому що можна використовувати практично будь-яке судно для подорожей, не розбираючись із апаратними засобами навігації, що знаходяться на певній яхті.

А для допомоги у прибережних плаваннях, а також по річковій гладі, шкіпери оснащуются такими пристроями, що здійснюють допомогу у навігації:

  • ЛАГ – це пристрій, який подібний до спідометра. Принципово функціонування ЛАГа відрізняється від спідометра, проте швидкість і подолану відстань цей пристрій встановлює досить правильно.
  • Ехолот – це гідролокатор, який показує ландшафт дна у досить високій якості. Цей прилад чудово справляється навіть з пошуком рибних косяків, і допомагає рибалкам та іхтіологам.

Безпека яхтового судна

Безпека суден – це цілісна структура заходів, без яких немає сенсу вирушати у плавання як морем, так і річкою. Устрій яхт забезпечується цілими системами безпеки, що складаються з таких ключових показників життєдіяльності:

  • Забезпечення живучості судна.
  • Рятувальна система екіпажу.
  • Система оповіщення про лихо.

Реально живучості яхти може загрожувати лише два злополуччя – це затоплення судна та пожежа. З кожним злополуччям здійснюється боротьба певними способами та методами. Для цього є деякі матеріальні засоби, до яких відносяться: трюмні осушувальні помпи, комплект інструментів для ремонтних робіт кінгстонів, пінні та порошкові вогнегасники, а також інші пристрої для порятунку, що надають можливість боротьби за живучість яхти, та її збереження.

На організаційному рівні потрібно передбачити, щоб було здійснено контроль за наявністю вищевказаного обладнання, а також необхідно організувати план знаходження кінгстонів та вахтовий розклад. Ці заходи створять ясність та розподілять індивідуальну відповідальність кожного члена екіпажу.

Рятувальну систему судна необхідно оснастити рятувальним плотом, у яке може поміститися весь екіпаж у ситуації неможливості усунення затоплення чи пожежі. Має бути забезпечене харчування та організований зв'язок. До рятувальної системи можна віднести рятувальні кола, маяки та інше обладнання.

Система оповіщення про лихо надає можливість оповіщення та прийняття сигналів лиха. До цієї системи відносяться:

  • УКХ радіостанція.
  • Буй ІНМАРСАТ.
  • УКХ активний буй.
  • Прапори та сигнальні знаки.

Ці засоби оповіщення повинні сертифікуватися компаніями, що спеціалізуються на сертифікації, і мають дозвільну документацію.

Інші складові конструкції яхти

Сучасна яхта є практично невеликим (а в деяких випадках навіть величезним) житловим будинком, в якому передбачені практично всі системи, необхідні для нормального життя та комфортного проведення часу. До складу конструкції сучасних яхтових суден входять такі системи життєдіяльності:

  • Електрична система.
  • Сервісна система
  • Водяна система.
  • Паливна система.
  • Система запуску двигуна.
  • Система забезпечення плавання.
  • Побутова система.

Дані системи, хоч і не є основними, проте вважаються важливими при здійсненні круїзних походів водними просторами, а також при відпочинку. І якщо виключити одну із систем з конструкції яхти, то подорож на яхтовому човні може взагалі не відбутися або буде не настільки затишною та приємною.

↑ Блог
наступна

ТОП-10 найдорожчих яхт

Ще більше морських пригод в нашому профілі Instagram. Зазирни!

Yacht rent in Odessa Yacht rent in Odessa Yacht rent in Odessa
Yacht rent in Odessa Yacht rent in Odessa Yacht rent in Odessa Yacht rent in Odessa
Yacht rent in Odessa Yacht rent in Odessa Yacht rent in Odessa

Ще більше морських пригод в нашому профілі Instagram. Зазирни!

закрити